Att ta betalt som kreatör – hur du ska göra
Vi kvinnor är generellt bättre på att underskatta vårt eget värde. Vi är sämre på att löneförhandla och vi är sämre på att våga ta betalt för det vi skapar. Framförallt när det kommer till att vara egenföretagare gör vi det oftast svårt för oss själva.
För ett tag sedan läste jag ett inlägg som Agnes från Cashew Kitchen har skrivit om att ta betalt som influencer. Jag blev så glad att hon skrev detta för att det är så viktigt. Framförallt för oss kvinnliga kreatörer att jag vill bidra ett inlägg.
Den kreativa branschen
Det finns en föreställning om att man inte kan ta betalt för det man tycker om att göra. Speciellt inom den kreativa branschen. Man tycker ju om det man gör och kanske gör det ändå. Men hallå?! Att jag tycker om det jag gör är antagligen det som gör mig bra på det också. (Detta drabbar naturligtvis inte bara kvinnor.)
Att jag är kreativ och har skapat innebär många gånger att jag inte bara eventuellt har utbildat mig inom min nisch, men jag har lagt ner timmar och åter timmar på att samla på mig den kunskap som jag har.
Ta betalt – en ingångslön
Jag förstår också att när man är helt ny finns det saker man gör för ett lägre pris eller gör mer av för att lära sig. För att bygga upp en portfölj. Men som på vilket annat jobb som du tar någon annanstans, så finns det rimligen en ingångslön.
Din lön höjs (förhoppningsvis) i takt med att du utvecklas. Det är inte på något annat sätt i det egna företaget. Många gåner gör man gratis saker i marknadsföringssyfte och/eller för att bygga relationer. Det står en självfallet fritt att göra som man själv vill.
Att ta betalt för sin tid
Men värdera din tid. Tiden är det få som värderar. ”Äh det kostade bara min tid.” säger kvinnor ofta. Men det är trots allt vår tid och vår expertis vi säljer. Många kvinnor väljer också egen företagande just eftersom vi värderar vår tid på ett annat sätt.
Men varför värderar vi inte tiden i faktiska pengar?
Jag jobbar som matstylist och hälsocoach. Jag vet inte hur många gånger jag får mail om samarbete där utbytet är produkter mot min tid och min kunskap. Jag kan absolut säga ja till ett utbyte.
Men då är det någonting jag tror på eller ett annat företag som jag gärna vill hjälpa. Men det innebär oftast ett gemensamt utbyte och det känns bra för båda parter.
Gratis jobb
Däremot känns det inte ok att systematiskt vilja ha gratis arbete utfört för någonting som har tagit åratal att bygga upp. Rent krasst kan jag varken betala min hyra eller min mat med varken en stekpanna eller en bordsgrill. Men själva kärnan är att om du inte värderar dig själv så gör ingen annan det heller.
Välj vem du vill jobba med
Ja, företaget kommer förmodligen att hitta någon som gör det gratis åt dem. Men handen på hjärtat, vill du jobba med företag som systematiskt inte vill betala för tjänster som de vill ha?
Jag skulle ju aldrig gå ner till min frisör och erbjuda henne en kaka för en klippning. Hon vill förmodligen kunna köpa kakan själv om och när hon vill.
Vi måste bli bättre på att våga stå upp för vårt värde. Tänk igenom anledningarna till att du startade eget företag från början? Var det tiden? Den kreativa processen? eller var det helt enkelt för att du inte tycker om att jobba på ett kontor? Oavsett anledning, värdera dina ledord och sätt värde på din kunskap.
Vad ska jag ta betalt då?
Det vet endast du själv. Men jag har räknat baklänges och satt en smärtgräns. Många glömmer räkna med både sin tid och sina omkostnader. Jag sitter ju hemma och betalar ingen hyra. Låter det bekant?
Men du måste ändå betala för diverse verktyg du använder, licenser kanske, pension, sociala avgifter, skatt mm. Räkna ut dina faktiska konstnader per månad så har du en summan du måste få in för att gå plus, minus noll.
Därefter lägger du till en för dig rimlig summa på vad du vill tjäna.
Exempelvis säg att du vill få ut 25.000 kr i månaden. Rent krasst behöver du fakturera ca 50.000 kr i månaden eftersom det drygt dras bort hälften i skatt mm. Plussa nu på dina omkostnader per månad så har du en siffra.
Sedan är det du som vet vad du hinner med under en månad. Slå ut summan på det antalet timmar som är faktureringsbara för dig. Exempelvis på en månad kan du kanske jobba 30h i faktisk produktion.
Det kommer innebära att du kanske kan göra 10 föreläsningar eller workshops i månaden. Eller fem sponsrade inlägg/bilder.
Det innebär att du minst måste fakturera x kr per åtagande. Det är din smärtgräns. Sedan kan det självklart se olika ut beroende på kund och längd.
Men när du har din smärtgräns, hur mycket du behöver få in per månad för att du ska ha det bra så har du ett bra utgångsläge för dig själv.
En mall för att ta betalt
Jag har exemplevis mallar för olika paket jag erbjuder inom mina olika nischer. Det är helt för mig själv. (jag är transparent gentemot min kund gällande kostnad.) Men jag har lärt mig vad allting kostar i tid.
Exempelvis kundmöte, iterationer, ändringar, fota, förbereda mm. Så jag vet vad jag behöver få in för att täcka dessa. Det kan självklart vara olika beroende på vilken typ av jobb jag utför.
Men generellt skulle jag vilja påstå att vi är dåliga på att uppskatta den faktiska tiden det tar att producera någonting.
Vi tycker om det vi gör, vi njuter av det och känner inte att det tar någon tid. Men just den biten är förmodligen det som gör dig duktig på det du gör.
Varför är det så då att just kvinnor värderar sig lägre?
Vi vet att kvinnor undervärderar sig själva, medan män värderar sig själv oerhört mycket högre. Exempelvis, när man söker jobb. Kanske föga förvånande, har det visat sig att män söker jobb de inte är helt kvalificerade för. Medan kvinnor måste checka av alla egenskaper och kvalifikationer som jobber kräver. Annars söker de inte.
Kvinnor är också mer rädda att framstå som aggressiva och krävande och vågar inte kräva samma lön som en man gör. Detta hänger ihop med att vi kreativa kvinnor inte riktigt vågar ta betalt för vår “hobby.”
Ett partnerskap
Vi ska ju vara glada att någon vill betala för det alls. Vi ska vara tacksamma. Men det ena utesluter inte det andra. Precis som på ett “vanligt” jobb så handlar det om att ge och ta. Vad kan vi göra tillsammans så att det blir bra för båda parter?
Det blir sällan bra när man inte tycker att man får betalt för det man gör. Det lämnar en bitter eftersmak. Vilket i längden kommer att synas på jobbet man utför. Men vi måste våga be om det.
Den största rädslan man hamnar i, av egen erfarenhet i alla fall är; Tänk om jag förlorar den här möjligheten? Pengar är trots allt pengar.
Det beror helt på. Man måste känna själv hur affärsförhållandet ska fungera. Men ibland måste man säga nej för att möjligheten att säga ja ska finnas.
Jag gör inte mitt bästa när jag upplever att jag inte är värderad. Det är inte bara när kommer till det monetära förhållandet. Alla vill känna sig betydelsefulla. Att någon har beställt det här jobbet från just mig. För att denna vill jobba med just mig.
Det är grunden för ett bra professionellt samarbete. Ömsesidigt respekt, det innefattar också att beställaren är villig att betala för just det du gör.